top of page
Dove en blinde kinderen een kans geven in Afrika

ONZE PROJECTEN

Burkina Faso
BURKINA FASO
Toegang tot inclusief kwaliteitsonderwijs voor kinderen met blindheid en doofheid

Bovendien maken teams, bestaande uit een blinde of slechtziende persoon onder begeleiding van een gids, gezinnen bewust over het belang om aan kinderen met blindheid een kans te geven. Begeleiders helpen de leerlingen dagelijks door hun huiswerk en oefeningen in braille over te schrijven.

Zodra de kinderen voldoende autonomie verworven hebben op het gebied van oriëntatiemobiliteit en het leren van braille in gespecialiseerde overgangsklassen, worden ze geschoold in de dichtst gelegen scholen bij hun huis, met ziende kinderen en onder begeleiding van een team van gespecialiseerde leerkrachten opgeleid door het project. Ze krijgen een opleiding aangepast aan hun handicap en een oogheelkundige follow-up. Sommige van deze kinderen hebben inmiddels hun middelbare schoolopleiding afgerond.

Dit project wordt ook uitgevoerd in samenwerking met het katholiek onderwijs (SNEC), het Ministerie van Nationale Opvoeding en Alfabetisering en het Ministerie van Sociale Actie.

Dank zij de sponsoring worden kosten gedekt zoals die van pleeggezinnen, kantines, scholing, uniformen, schoolbenodigdheden of gezondheid. Voor sommige kinderen gebeurt dit in samenwerking met ABPAM-België en de TicTac Foundation .

Het project biedt ondersteuning voor :

- het bouwen en uitrusten van klaslokalen en transcriptiekamers ,

- het verstrekken van specifiek educatief materiaal (braillepapier,

stempels, kubussen, etc.),

- de opleiding van leraren en schoolbegeleiders tot een aangepaste pedagogie voor kinderen met een visuele handicap.

                                                                                                             Sinds 2009 werkt Sensorial Handicap Cooperation in Burkina Faso om kinderen die aan blindheid en doofheid lijden toegang te geven tot kwaliteitsonderwijs en niet langer te worden gemarginaliseerd.

SHC werkt via haar lokale partner, de Nationale Unie van Burkinabè Verenigingen ter Bevordering van Blinden en Slechtzienden (UN-ABPAM) , ten behoeve van kinderen met een visuele handicap in 9 provincies van Burkina Faso. De vereniging bevordert via haar activiteiten het inclusief onderwijs van deze kinderen op gewone scholen, na een periode van voorbereidend onderwijs in gespecialiseerde overgangsklassen.

SHC_DSC_0732_web.jpg
Sénégal
SENEGAL
Bevordering van inclusief en kwaliteitsvol onderwijs voor kinderen met een visuele beperking
20191205_114812.jpg

SHC werkt sinds 2017 samen met haar Senegalese partner - INEFJA (National Institute of Education and Training for Young Blind) - in 4 regio's van Senegal (Thiès, Kaolack, Saint-Louis, Ziguinchor) om het onderwijsaanbod te verbeteren en te vergroten. voor kinderen met een visuele handicap in Senegal. SHC ondersteunt INEFJA bij het opzetten van inclusieve gedecentraliseerde scholen.

Naarmate het project vordert , worden in elke regio een overgangsklas en een transcriptiekamer gebouwd en uitgerust . Daarnaast worden educatieve en sociale begeleiders opgeleid om kinderen met een visuele handicap optimaal te kunnen ondersteunen. De entourage van de kinderen is betrokken bij de integratie. Er wordt een medische opvolging opgezet om de pedagogie aan te kunnen passen naargelang de blindheidsgraad van de kinderen.

De bevoegde autoriteiten zijn bij dit proces betrokken om het opgestelde model over te nemen en te ontwikkelen. De partners van SHC verwerven de managementtools om het programma te kunnen uitvoeren.

In de overgangsklassen verwerven de kinderen de nodige autonomie om zich vervolgens bij de ziende kinderen in een inclusieve reguliere klas te integreren. Sensibilisatie wordt ook doorgevoerd in kleuterscholen van Thiès, waar leraren  opgeleid zijn om de integratie van blinde kinderen vanaf jonge leeftijd te bevorderen.

Dit project, dat INEFJA in staat stelt zijn echte missie als nationaal informatiecentrum te vervullen, wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met het Ministerie van Nationaal Onderwijs .

DSC_0372.JPG
20191129_112620.jpg

Ondersteuning voor het Verbo-Tonal Center en

experimentation van een proefproject passend voor dove kinderen

In Senegal is er geen referentiecentrum voor het aangepast lesgeven aan kinderen met gehoorproblemen . Dit project compenseert dit. Training wordt gegeven aan de docenten in het Verbotonale Center in Dakar door Belgische experts in werkwoord-tonale en in communicatie en pedagogische methoden ter bevordering van het mondeling en schriftelijk begrip van kinderen met gehoorproblemen.

Bovendien wordt dankzij dit project en met de steun van een lokale audioloog momenteel ongeveer 40 kinderen met een apparaat uitgerust en genieten ze van jaarlijkse audiologische monitoring .

L'éducation inclusive d'enfants sourds au Groupe scolaire des Cajoutiers

SHC soutient au travers de son partenaire local, les Cajoutiers, la scolarisation d’enfants sourds dans la région de Mbour au Sénégal (Warang). La finalité du projet est de renforcer leur autonomie et leur capacité à participer à la vie de leur communauté. Pour y arriver, le projet mise sur une éducation inclusive, adaptée et continue. Il vise à développer l’école Inclusive pour enfants Sourds et Entendants Cajoutiers (EISEC) créée en 2020 au sein du Groupe scolaire Les Cajoutiers au sein de laquelle l'enseignement est dispensé en même temps aux enfants sourds et entendants par un enseignant qui verbalise les leçons en même temps qu'il les signe.

Le projet prévoit aussi de renforcer la qualité des apprentissages par l’apport de supports et matériels pédagogiques et par la formation continue des enseignants en langue des signes, en pédagogie inclusive et en suivi psychologique des enfants sourds. Les enfants participent également à des activités sportives et culturales afin de favoriser l'inclusion sociale dans leur milieu de vie. Enfin, le projet permet de contribuer aux frais liés à la prise en charge des enfants sourds issus de régions plus éloignées et qui sont accueillis au sein de l’internat « foyer des Cajoux » pendant l’année scolaire ainsi qu'à la formation professionnelle de jeunes enfants sourds.

Le Son d'Enfants, het radioprogramma voor jongeren die meedoen

Sinds november 2019 ondersteunen we de uitvoering van het project "Le Son d'Enfants, het radioprogramma voor jonge mensen die zich inzetten", binnen een van onze inclusieve klassen in Saint-Louis (Senegal). Met steun van de ngo Geomoun wil "Le Son d'Enfants" het recht op participatie van elk kind bevorderen , ongeacht of het een handicap heeft of niet.

Studenten van Saint-Louis hebben met de jongeren van een inclusieve Belgische klas gedurende verschillende maanden over het thema armoede uitgewisseld, een onderwerp dat zij samen gekozen hadden. Ze voeren micro-trottoirs uit, een interview met een specialist en een burgeractie. Vervolgens delen ze hun ervaringen met elkaar door middel van audio-opnames en het uitvoeren van een live radioshow .

Ontdek het project

IMG_2416_edited.jpg
210521 Acte citoyen Fandiery Koné.jpeg
Témoignage
GETUIGENISSEN
Praktische ervaringingen van onze lokale teams

Getuigenis van Marcel GAYE , visueel gehandicapte trainer (Senegal)

Getuigenis van El Hadji Madior DIAGNE , leraar in een inclusieve klas van CE1 (Senegal)

ONZE PARTNERS
DGD.png
logo_wbi_noir_haute_resolution.png

Sense Foundation

bottom of page